ربات هواپيماساز
مرکز فني فترونيک ، آخرين آزمون هاي خود را براي توسعه و پيشرفت ربات سبک و بالارونده که توانايي انجام کارهاي دقيق را دارد، ارائه کرد.
اين ربات براي استفاده از بخش هوانوردي طراحي شده بود. علي رغم فناوري صنعتي بالاي اين بخش (هوانوردي) هنوز بخشهاي زيادي از مونتاژ در صنعت هوانوردي خودکار نيستند، با توجه به اين که اندازه هواپيما بزرگتر شده و نياز به توليد لوازم بزرگ و گرانقيمت است.
با توجه به اين مشکل فترونيک ، راه حلي را که تا حد زيادي جوابگو بوده و در مرحله مونتاژ اجزاي بنيادي هواپيما به نتيجه رسيد، طراحي کرد. (بخصوص بدنه و بالهاي هواپيما).
اين ، شامل يک ربات سبک ، قابل حمل و بالارونده بود که توانايي کار خودکار روي هواپيما را به تنهايي داشت. اين ربات براي انجام اعمال دقيق سوراخ کاري ، پرچ کردن و مونتاژ قطعات بود.
ربات مي توانست روي کليد حساس که وزنش را تحمل مي کرد، به وسيله مکش کار کرده و بر روبناي سازه حرکت کند و با متعادل کردن خود روي خميدگي بدنه هواپيما عمل سوراخ کاري را با سرعت 8 سوراخ در دقيقه انجام دهد.
اين طراحي ، يک سيستم بصري را که قادر به جهت يابي خودکار در مناطق کاري و تغيير در زمانهاي صحيح در برنامه کاري بود، درهم آميخت.
اين ربات مزاياي بزرگي همچون ارزان تر بودن ، کوچک تر و قابل انعطاف تر بودن نسبت به سيستم هاي توليدي رايج ارائه کرد و به همان سطح توليد و مقاومت در برابر لرزشهاي ناشي از سوراخ کاري دست يافت.
ايده روبوتيک فترونيک همچنين مي تواند در قسمتهاي ديگري نظير کشتي سازي و نظافت ساختماني مورد استفاده قرار گيرد.
منبع: Sciencedaily